Här delar jag med mig av mina upplevelser under november december 2020 då ITTF #RESTART spelades i Kina. Totalt spelade jag  3 tävlingar: World Cup i Weihai, ITTF Finals i Zhengzhou och WTT i Macao.

Flög från Köpenhamn 27 oktober och landade i Shanghai den 28e. Vi åkte i en buss alla från vårt flyg till ett hotell i Shanghai där vi tillbringade 4 dagar i ett hotellrum och fick inte lämna rummet alls. Fick frukost, lunch och middag utanför dörren så fick man äta den på rummet. Hade 3 coronatester från det vi anlände på flygplatsen tills vi lämnade igen.

World Cup

Söndagen den 1 november förflyttade vi oss till Weihai, staden för World Cup. Vi blev återigen isolerade på ett hotellrum i 4 dagar till med samma procedurer som i Shanghai. I Weihai bodde vi i deras olympiska center och tävlingen gick även där.

På vår nionde dag fick vi äntligen börja träna igen. 2 pass om dagen där man kunde använda 3 timmar åt gången i hallen. Var väldigt skönt att få komma ut och röra på sig igen efter så många dagar i karantän. Det fortsatte på samma sätt tills vi hade passerat 14 dagar. All mat var fortfarande i rummet så vi var fortfarande isolerade men fick i allafall träna 2 pass om dagen.

På vår 15:e dag den 11 november var vi ute från vår karantän och kunde flytta oss till det officiella hotellet för World Cup. Men nu övergick vi till att leva i en så kallad bubbla. Vi fick röra oss fritt inom hotellet och ta oss till hallen när vi ville men vi fick inte röra oss utanför dessa två områden. Var en ny känsla men vi var väldigt glada över att kunna vara lite mer fria och även sitta och äta tillsammans.

World Cup drar igång och första matchen var en lång rackare. Var nervös och även väldigt glad över att vara tillbaka på den internationella scenen igen efter extremt lång tid utan tävlingar. Blev sedan förlust i kvartsfinal mot Harimoto där jag kände att jag kanske kunnat utmana honom lite mer men ändå nöjd med att spela bra pingis och få tävla igen.

ITTF Finals

Den 16 november flög vi till Zhengzhou där ITTF finals skulle gå. CTTA som arrangerade allt tillsammans med ITTF hade bokat upp alla biljetter på ett plan och även sätt till att vi hade en egen del på flygplatsen så vi kunde fortsätta att minimera kontakt med andra människor. Allt var skött mycket proffsigt och vi kände oss alltid säkra. När vi landade i Zhengzhou hade de fixat ett litet testcenter mitt på landningsbanan och sedan bussar till oss så vi inte skulle behöva gå in på flygplatsen.

Vi blev körda till hotellet och fortsatte leva under samma förutsättningar som innan. Detta hotellet var öppet för andra människor också men de hade spärrat av vissa delar av hotellet som bara vi var i. Tävlingen drog igång med en till lång match för mig och återigen en skiljevinst. Sedan i kvarten fick jag äntligen chansen att få möta Ma Long efter min förlust i VM finalen. Gör en riktigt bra match, pressar honom rejält men tyvärr räckte det inte hela vägen denna gång heller. 2-4 i set men kändes närmare än så då jag hade honom rejält i gungning vid 2-1 och 4-0 ledning. Hade även setboll till 3-3… Men jag känner mig närmare honom och nästa gång, då ska jag slå honom. Tävlingen var över för mig och efter lite strul med hemresan fick jag chansen att stanna kvar i Kina en vecka till och spela WTT i Macao.

WTT

Vi åkte dit med ett eget bokat plan igen den 23 och bodde i ett makalöst stort hotellkomplex. Efter några dagar blev vi fria att göra vad vi ville då Macao inte hade haft ett enda coronafall på cirka 3-4 månader. Ett mycket häftigt ställe och var min första gång jag var där. Tävlingen drar igång och det är ett mycket speciellt system då de ville testa massa olika grejer inför 2021 när WTT tävlingarna drar igång på riktigt. Vinner min första match på torsdagen med 3-0 och sedan väljer Xu Xin att möta mig. Väl där i kvartsfinalen gör jag en av mina bättre matcher jag spelat och vinner med 3-1 i set mot honom och lyckas för första gången slå en av de tre bästa kineserna i mina ögon. (Ma Long, Fan Zhengdong & Xu Xin) Blev tyvärr förlust mot Wang Chuqin i semin dagen efter men en mycket bra tävling där jag tycker att matcharenan och presentationerna fått sig ett rejält och behövligt lyft till det positiva. Kommer nog kunna bli riktigt bra 2021.

Hem igen

Hemfärden den 30 oktober började med en egen bokad färja över till Hong Kong och direkt till flygplatsen. Sedan flög Jörgen och jag hem till Köpenhamn med en mellanlandning i Qatar, Doha innan vi landade I Köpenhamn den 1 november och tog tåget över till Sverige. Dock innan jag kunde ta mig hemåt till Halmstad var jag tvungen att stanna längs vägen för att ta ytterligare ett Covid-19 test då jag behövde ett negativit sådant för att komma in i Tyskland dit jag skulle åka på torsdagen den 3 för ligamatcher den 4 och 6 november. Vi fick säkert ta en 18-20 covid-19 tester på plats i Kina under vår tid men man vänjer sig aldrig vid den känslan.

För att summera resan är jag väldigt glad över att ha fått chansen att tävla igen och utan CTTA:s och Liu Guoliang kontakter hade det aldrig gått att arrangera de här tävlingarna. Vi var det första sportevenemang som hade ägt rum i Kina sedan Pandemin startade. Var en väldigt lärorik upplevelse men mycket nya saker i förberedelserna och man kan ta med sig att det är bra att ha testat på karantän och inte kunna träna ordentligt och som man vill inför stora matcher då det kan inträffa många olika händelser som kan påverka sina förberedelser som man inte vill.

Ser fram emot ett nytt år där vi förhoppningsvis kan gå tillbaka till lite mer ”normala” förhållanden och jag känner mig väldigt målmedveten på att göra 2021 till mitt bästa pingisår hittills i min karriär.

Ta hand om er och va försiktiga.

Jag hoppas vi kan ses snart igen på en tävling!